Brief Mobiliteitsplan |
Enschede, 15 oktober 2003
Aan de wethouder van Middelen en Verkeer
Gemeente Enschede
Geachte heer Goudt,
In verband met het nieuwe mobiliteitsplan heeft de Fietsersbond Enschede regelmatig contact gehad met de opstellers hiervan. Onze notitie "Fietsvriendelijk Enschede", welke in het overleg een belangrijke rol heeft gespeeld, willen we u hierbij aanbieden. Tevens is ons voorstel voor het hoofdfietsnetwerk toegevoegd.
In het kader van het nieuwe mobiliteitsplan is actualisatie van het fietsnetwerk 1995 noodzakelijk. Om ontbrekende schakels te vermijden pleiten wij ervoor om de termen primair en secundair fietsnetwerk niet langer te gebruiken. Het hoofdfietsnetwerk moet voor de fietser herkenbaar zijn als een samenhangend netwerk van hoogwaardige fietsverbindingen. In dit netwerk dienen de fietsvoorzieningen langs verkeersaders aan andere eisen te voldoen dan in de verblijfsgebieden.
Voor het gehele netwerk geldt dat aan de vereisten van samenhang, directheid, aantrekkelijkheid, veiligheid en comfort voldaan moet worden. Langs verkeersaders dienen fietsstroken of fietspaden aanwezig te zijn, voldoende breed, goedonderhouden en voorzien van rood asfalt. In verblijfsgebieden dient de inrichting zo te zijn dat gemotoriseerd verkeer zich daadwerkelijk aan de maximumsnelheid houdt, dit geldt ook voor de inrichting van fietsstraten. Voor het verwezenlijken van alle vijf vereisten is een goede fietsbewegwijzering noodzakelijk.
Speciale aandacht is nodig voor het veilig kunnen oversteken van de verkeersaders en busbanen. Om in de winter de veiligheid te waarborgen dient het gehele hoofdfietsnetwerk opgenomen te worden in het gemeentelijke strooiplan.
met vriendelijke groet,
namens de Fietsersbond Enschede,
Wim Koolhoven, voorzitter
Bijlagen: