Fietsersbond enfb Fietsersbond afdeling Enschede e.o.

Uit de Spatlap, maart 2000


FIETS & VERKEER

Brommers op de Rijbaan

Het zal u niet ontgaan zijn - vanaf 15 december gelden er nieuwe verkeersregels. In de bebouwde kom gaan brommers op de rijbaan, tenzij met een speciaal bord is aangegeven dat het fietspad een fiets/bromfietspad is. De Fietsersbond staat al jaren achter deze maatregel en is blij dat dit nu uiteindelijk is ingevoerd. In Enschede hebben we dit gevierd met de onthulling van een extra bord "dus niet brommen" onder het fietsbord aan de hoek van de Korte Haaksbergerstraat en de Pijpenstraat, onthuld door wethouder Dick Buursink. Genodigden werden onthaald op een kop warme chocolademelk, voorbijgangers getracteerd op "fietsdrop" en informatiemateriaal.

Landelijke discussie

Er is veel discussie geweest over de vraag of het niet onveilig voor een bromfietser is om op de weg te rijden. Onderzoek in een drietal proefgemeentes heeft aangetoond dat dit niet het geval is. In tegendeel, de maatregel is genomen omdat zij de veiligheid van bromfietsers verhoogt. De brommer is beter zichtbaar voor de automobilist. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft op basis van de proeven de verwachting uitgesproken dat het aantal dode en gewonde bromfietsers met de helft zal afnemen.

De gemeentes hebben de mogelijkheid uitzonderingen te maken. Hoe meer uitzonderingen, hoe onduidelijker de situatie en hoe minder verbetering in de verkeersveiligheid. De Fietsersbond – u hebt het in de pers en in de Vogelvrije Fietser kunnen lezen – was niet tevreden met het beleid in een aantal gemeentes waar men de brommer op veel plaatsen toch maar op het fietspad liet omdat het op de weg te druk en te onveilig zou zijn.

De situatie in Enschede

De gemeente Enschede heeft als enige criterium om uitzonderingen te maken de omrijfactor gehanteerd. Het wordt toegestaan dat een bromfietser het fietspad neemt als hij anders een groot stuk om zou moeten rijden. Hierbij speelt de gedachte mee dat de brommer toch de kortste weg neemt. Legalisering roept minder problemen op dan het maken van een verkeersregeling die niet te handhaven is. Dat gaat vrijwel altijd om fietspaden waar geen weg in de buurt is.

Een tweede punt dat speciaal in Enschede aandacht verdient zijn de zogenaamde fietssuggestiestroken (gekenmerkt door een onderbroken lijn tussen de stroken voor fiets en motorverkeer). Op deze fietssuggestiestroken, waar Enschede zeer rijk aan is, geldt de nieuwe regel niet en mag de brommer op de fietsstrook blijven. Om hier een eind aan te maken is het nodig de fietssuggestiestrook te veranderen in een fietsstrook. Buursink heeft op 15 december toegezegd dat alle fietssuggestiestroken in fietsstroken veranderd zullen worden. Hiertoe worden de fietsstroken voorzien van fietssymbolen. De betekenis van zo'n strook is:

Recente navraag bij de bouwdienst leerde dat deze maatregel in voorbereiding is. Wij zien dit als een verbetering van de positie van de fietser en zien de uitvoering hiervan verlangend tegemoet.

Klaas Sikkel


Klaas Sikkel - 2 apr 2000
Fietsersbond afdeling Enschede e.o.