Fietsersbond afdeling Enschede e.o.
FIETS & VERKEER
Brommers op de Rijbaan
Het zal u niet ontgaan zijn - vanaf 15 december gelden er nieuwe verkeersregels. In de
bebouwde kom gaan brommers op de rijbaan, tenzij met een speciaal bord is aangegeven
dat het fietspad een fiets/bromfietspad is. De Fietsersbond staat al jaren achter deze
maatregel en is blij dat dit nu uiteindelijk is ingevoerd. In Enschede hebben we dit gevierd
met de onthulling van een extra bord "dus niet brommen" onder het fietsbord aan de hoek
van de Korte Haaksbergerstraat en de Pijpenstraat, onthuld door wethouder Dick Buursink. Genodigden werden onthaald op een kop warme chocolademelk,
voorbijgangers getracteerd op "fietsdrop" en informatiemateriaal.
Landelijke discussie
Er is veel discussie geweest over de vraag of het niet onveilig voor een bromfietser is om
op de weg te rijden. Onderzoek in een drietal proefgemeentes heeft aangetoond dat dit
niet het geval is. In tegendeel, de maatregel is genomen omdat zij de veiligheid van
bromfietsers verhoogt. De brommer is beter zichtbaar voor de automobilist. De Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft op basis van de proeven de
verwachting uitgesproken dat het aantal dode en gewonde bromfietsers met de helft zal
afnemen.
De gemeentes hebben de mogelijkheid uitzonderingen te maken. Hoe meer
uitzonderingen, hoe onduidelijker de situatie en hoe minder verbetering in de
verkeersveiligheid. De Fietsersbond – u hebt het in de pers en in de Vogelvrije Fietser
kunnen lezen – was niet tevreden met het beleid in een aantal gemeentes waar men de
brommer op veel plaatsen toch maar op het fietspad liet omdat het op de weg te druk en
te onveilig zou zijn.
De situatie in Enschede
De gemeente Enschede heeft als enige criterium om uitzonderingen te maken de
omrijfactor gehanteerd. Het wordt toegestaan dat een bromfietser het fietspad neemt als
hij anders een groot stuk om zou moeten rijden. Hierbij speelt de gedachte mee dat de
brommer toch de kortste weg neemt. Legalisering roept minder problemen op dan het
maken van een verkeersregeling die niet te handhaven is. Dat gaat vrijwel altijd om
fietspaden waar geen weg in de buurt is.
Een tweede punt dat speciaal in Enschede aandacht verdient zijn de zogenaamde
fietssuggestiestroken (gekenmerkt door een onderbroken lijn tussen de stroken voor fiets
en motorverkeer). Op deze fietssuggestiestroken, waar Enschede zeer rijk aan is, geldt de
nieuwe regel niet en mag de brommer op de fietsstrook blijven. Om hier een eind aan te
maken is het nodig de fietssuggestiestrook te veranderen in een fietsstrook. Buursink
heeft op 15 december toegezegd dat alle fietssuggestiestroken in fietsstroken veranderd
zullen worden. Hiertoe worden de fietsstroken voorzien van fietssymbolen. De betekenis
van zo'n strook is:
- De fietser dient op de fietsstrook te blijven
- Ander verkeer (waaronder brommers) mag op de fietsstrook komen als dat nodig is
(bijvoorbeeld bij passeren van een tegenligger) maar alleen wanneer de fietsers daar
geen hinder van ondervinden.
- Op een fietsstrook mag niet geparkeerd worden.
Recente navraag bij de bouwdienst leerde dat deze maatregel in voorbereiding is. Wij zien
dit als een verbetering van de positie van de fietser en zien de uitvoering hiervan
verlangend tegemoet.
Klaas Sikkel
Klaas Sikkel
- 2 apr 2000
Fietsersbond
afdeling Enschede e.o.