Fietsersbond enfb Fietsersbond afdeling Enschede e.o.

Uit de Spatlap, maart 2000


FIETS & COLUMN

AKTIEBEREIDHEID

of ... hoe de fietsersbond voor de automobilist opkomt

Het aantal leden van de fietsersbond dat binnen de afdeling Enschede nog actief was is het laatste jaar nogal teruggelopen. Op 8 februari j.l. is daarom een open vergadering gehouden met het doel leden op te roepen tot een meer actieve rol binnen de fietsersbond. De opkomst overtrof de verwachtingen. Zelf heb ik de vergadering bezocht om weer eens te horen hoe het met de ENFB gaat en om te kijken of ik een meer actieve rol kan spelen.

Op de eerste vergaderingen die ik als actief lid mocht meemaken heb ik het beeld dat bij mij van de ENFB bestond wel moeten bijstellen. Voorheen zag ik de ENFB als behartiger van de belangen van de fietser, die de strijd vóór het milieu en tegen de auto actief aangaat. Een bond die het aktiemiddel niet schuwt en die, waar nodig, zijn gezicht laat zien. De indruk die na twee vergaderingen bij mij is blijven hangen is er meer een van een bond die tevreden is met de in het verleden behaalde successen. Een club die het voor elkaar heeft gekregen om een belangrijke stem te krijgen bij het invullen van het mobiliteitsbeleid van de gemeente en die vooral wil blijven bewaken wat tot nu toe bereikt is. Het milieuhoofdstuk is geschrapt uit de doelstelling van de bond, want behartiging van milieubelangen wordt vooral als een taak van de milieubeweging gezien.

En hoe zit het met de strijd tegen de auto? Voor mij is de portie hinder, stank en herrie die ik dagelijks dankzij de auto moet slikken een belangrijke reden om lid te zijn van de ENFB. Ook op dit punt lijkt de ENFB echter in de loop der jaren een stuk milder geworden. Idealisme heeft plaats gemaakt voor realisme. De heersende stemming is er een van :"De auto is er nu eenmaal en kan toch niet worden uitgebannen, dus 'tegen' zijn is niet erg nuttig. Eigenlijk vinden we het niet interessant wat de auto(mobilist) doet, zolang het voor de fietser maar goed geregeld is. De bond kiest vóór de fiets en niet langer tegen de auto". Voor mij is het nog even wennen, maar de gedachte dat de ENFB (sinds kort officieel 'Fietsersbond' genaamd) er is voor ALLE fietsers spreekt me erg aan. Welicht zal ik er ook mijn draai kunnen vinden. Als ALLE fietsers zich thuis moeten kunnen voelen bij de Fietsersbond, dan ook de fietsers die wel anti-auto zijn.

Of het aktie-middel nog vaak van stal zal worden gehaald waag ik te betwijfelen. Aktie komt immers vaak voort uit onvrede, en die lijkt binnen de bond grotendeels verdwenen. Mocht mijn "aktiebehoefte" bij de ENFB niet volledig worden bevredigd, dan is er vast wel een groep weggebruikers te vinden die de laatste tijd erg ontevreden is geworden. Een benzineprijs van rond de f 2,70, de weigering van de premier om "het kwartje van Kok" af te schaffen en het feit dat de belastinginkomsten van de overheid uit auto`s in tien jaar tijd zijn gestegen van 11 naar 22 miljard gulden, het zijn allemaal zaken die de fanatieke automobilist woedend maken. Het zou me niet verbazen als de aktiebereidheid van onze automobiele medemens behoorlijk hoog is. Wellicht zou er door de ANWB een aktie kunnen worden gestart die dan mede kan worden gedragen door RAI en BOVAG.
Ik heb al een globaal idee voor deze actie uitgewerkt. Ik stel voor dat de automobilist wordt opgeroepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid en dat een poging wordt gedaan de belastingsinkomsten uit de auto drastisch te laten dalen. Tijdens de aktie kan één auto geheel kostenloos worden ingeruild voor twee nieuwe fietsen.
Alle nieuwbakken fietseigenaren gaan dan in optocht via de snelweg van Utrecht naar Den Haag om te protesteren. Ik zie het al helemaal voor me: een lange kleurrijke stoet van fietsers met spandoeken waarop de tekst:

"Van ons krijgt Zalm helemaal niets; Wij gaan lekker op de fiets"
"AKTIE !!" "AKTIE !!" "AKTIE !!" "AKTIE !!"

Dick Vos


Klaas Sikkel - 2 apr 2000
Fietsersbond afdeling Enschede e.o.