Fietsersbond afdeling Enschede e.o.  

Uit de Spatlap, oktober 2000


FIETS & BALANS

De Fietsbalans "Meetdag"

Maandagmiddag 8 mei 2000 om 13.00 uur was het afgesproken tijdstip waarop de metingen voor de fietsbalans van start zouden gaan. De bedoeling van de metingen was de kwaliteit van een 12-tal van tevoren vastgestelde routes door Enschede vast te stellen. Deze routes moesten per fiets en per auto worden afgelegd, zodat een vergelijk kon worden gemaakt tussen beide vervoermiddelen. (o.a.: wie is het snelst en wie moet het meeste omrijden). Als startpunt was gekozen voor de hoofdingang van V&D aan de Boulevard 1945.

Een half uur voor de start waren de deelnemers aanwezig. Wim Salomons stond paraat om het startschot te lossen en de plaatselijke pers was er om het hele gebeuren te verslaan. Klaas was present met de bakfiets met daarin de cateringspullen. We zouden hem halverwege de dag terugzien bij het Broekheurnerplein, waar de inwendige mens versterkt kon worden.
Piet van der Linden en Marc Beek, van het landelijk bureau uit Utrecht, prepareerden de meetfietsen (een met camera en een met een portable computer).
Zij zouden deze fietsen berijden, voorafgegaan door enkele fietsers van de onze afdeling de routes goed kenden.

Aan mij de taak om met een (geleende) auto de trajecten te rijden. Wim Koolhoven had als bijrijder de stopwatch ter hand genomen om te timen hoelang de verschillende onderdelen van de rit duurden.
De routes, die kris-kras door de stad gingen, liepen van "deur tot deur", dus ook het parkeren van de auto en het lopen van de parkeerplaats naar het afgesproken punt werd in de reistijd meegenomen.
Vertrekpunten en bestemmingen waren steeds plekken die veel bezoekers trekken (b.v. een groot warenhuis/winkelcentrum, een onderwijsinstelling of het station) en woningen die op een afstand van hemelsbreed 2,5 kilometer van V&D lagen.

Ik stapte met een wat dubbel gevoel achter het stuur van de auto. Als rechtgeaarde fietser wil je natuurlijk het liefst dat de fietser op alle routes in het voordeel is en dat de auto het in reistijd aflegt tegen de fiets.
Gezien het tijdstip van de meting (een rustige middag) was het echter te verwachten dat de auto op veel trajecten sneller zou zijn.
Deze verwachting kwam ook uit. Zo gauw de route zich iets buiten het centrum van de stad begaf was de auto sneller. Het vinden van een parkeerplaats was op dit tijdstip van de dag nergens een probleem en leverde dus ook nauwelijks tijdverlies op. Alleen op de korte trajecten in het centrum was de fiets aanmerkelijk sneller.
Van het station naar de Hogeschool Enschede is per auto een zeer omslachtige operatie; zelfs te voet zou je op dit traject ruimschoots sneller zijn.
Het is echter volstrekt duidelijk dat een zelfde meting tijdens de spits of op zaterdag een geheel ander resultaat zou opleveren. Toch maar blijven fietsen dus!! De uiteindelijke resultaten van de metingen laten nog even op zich wachten, zodat over de kwaliteit van de fietsroutes in Enschede op dit moment nog niet veel te zeggen is. Als deze bekend zijn kunnen we ook zien of de kwaliteit van het Enschede fietswegdek zich kan meten met dat van andere deelemende steden.
Zal Enschede zich binnenkort fietsstad 2000 mogen noemen?
We houden jullie op de hoogte.

Dick Vos


Klaas Sikkel - 20 okt 2000
Fietsersbond afdeling Enschede e.o.