Fietsersbond afdeling Enschede e.o.  

Uit de Spatlap, maart 2001


FIETS & BALANS

Tussenresultaat Fietsbalans

Misschien herinnert u het zich nog. In de zomer van 2000 heeft de fietserbond in een stuk of 60 Nederlandse gemeentes de kwaliteit van het fietsnetwerk onderzocht. Met meetfiets en videofiets werden alle mogelijke gegevens opgemeten.

Een eerste uitslag werd bekendgemaakt op 10 november, de dag dat de fietsersbond haar vijfentwintigjarig bestaan vierde. De eindrapportage volgt in mei 2001. Daarin wordt een nadere analyse gemaakt van de specifieke sterke en zwakke kanten van een gemeente, gebaseerd op zorgvuldige vergelijking met de gegevens van andere gemeentes. Daarop zult u dus nog even moeten wachten. De voorlopige resultaten van alle deelnemende gemeentes zijn in te zien op internet (www.fietsersbond.nl).

Resultaten in Enschede

Bij de voorlopige uitslag scoorde de gemeente Enschede redelijk goed, maar ze behoorde niet tot de top-5 van steden die genomineerd werden voor de titel "fietsstad 2000" (gewonnen door de gemeente Veenendaal).

Als goed werd in Enschede beoordeeld:

Als redelijk kwam uit de bus Het enige punt dat slecht scoorde was Geen enkel aspect kwam voor de kwalificatie zeer goed of zeer slecht in aanmerking.

Fietssuggestiestroken

Speciale aandacht verdient dus het punt "hinder door andere weggebruikers". De manier waarop dit gemeten is is als volgt: bij het meten reden de beide testfietsers zo mogelijk naast elkaar. Soms - en in Enschede nogal vaak - moest men achter elkaar gaan rijden, vanwege obstakels of paaltjes (telt niet), voetgangers of fietsers (telt een beetje) of rijdende of fout geparkeerde autos (telt vrij zwaar).

Voor de locale afdeling van de fietserbond kwam dat als een verrassing (zo zie je waar meten goed voor is!), maar toen dit uit de meting kwam was er wel een mogelijke verklaring voor te vinden. In Enschede liggen veel zogenaamde "fietssuggestiestroken", waarop ook brommers en auto's mogen rijden en - tenzij een extra parkeerverbod geldt - ook parkeren.

Als deze stroken worden veranderd in echte fietsstroken zou het probleem moeten verminderen. Een auto mag alleen op een fietsstrook als hij het fietsverkeer niet hindert en - belangrijker - mag er helemaal niet op parkeren.

Op basis van de voorlopige resultaten lijkt het omzetten van fietssuggestiestroken in fietsstroken een effectieve maatregel om hier wat aan te doen.

Fietsstroken

Dat kwam voor de gemeente goed uit. Binnenskamers werd al aan een dergelijke maatregel gewerkt. Dit was om een andere reden: sinds eind 1999 moeten brommers op de rijbaan. Dat betekent: brommers mogen wel op een fietssuggestiestrook (een deel van de rijbaan dat toevallig rood geverfd is) maar niet op een échte fietsstrook.

In december 2000 heeft de gemeente een verkeersbesluit gepubliceerd waarin de omzetting van alle fietssuggestiestroken in fietsstroken wordt aangekondigd. Dit wordt aangegeven door op de fietsstrook een fietssymbool te schilderen. In de loop van 2001 wordt de maatregel uitgevoerd; in de zuidwijken is de gemeente inmiddels begonnen.

We zijn benieuwd of het inderdaad tot minder hinder van andere weggebruikers, leidt. Misschien een goed idee om de meetfietsen nog een keer te lenen en te kijken of het effect meetbaar is.


Klaas Sikkel - 31 mrt 2001
Fietsersbond afdeling Enschede e.o.