FIETS & BALANS
Tussenresultaat Fietsbalans
Misschien herinnert u het zich nog. In de zomer
van 2000 heeft de fietserbond in een stuk of 60
Nederlandse gemeentes de kwaliteit van het
fietsnetwerk onderzocht.
Met meetfiets en
videofiets werden alle mogelijke gegevens
opgemeten.
Een eerste uitslag werd bekendgemaakt op 10
november, de dag dat de fietsersbond haar
vijfentwintigjarig bestaan vierde. De
eindrapportage volgt in mei 2001. Daarin wordt
een nadere analyse gemaakt van de specifieke
sterke en zwakke kanten van een gemeente,
gebaseerd op zorgvuldige vergelijking met de
gegevens van andere gemeentes. Daarop zult u
dus nog even moeten wachten. De voorlopige
resultaten van alle deelnemende gemeentes zijn
in te zien op internet (www.fietsersbond.nl).
Resultaten in Enschede
Bij de voorlopige uitslag scoorde de gemeente
Enschede redelijk goed, maar ze behoorde niet
tot de top-5 van steden die genomineerd werden
voor de titel "fietsstad 2000" (gewonnen door de
gemeente Veenendaal).
Als goed werd in Enschede beoordeeld:
- directheid (weinig omrijden),
- aantrekkelijkheid,
- concurrentiepositie t.o.v .de auto
- het fietsbeleid van de gemeente
Als redelijk kwam uit de bus
- kwaliteit van het wegdek
- fietsgebruik (percentage van de
verplaatsingen)
- verkeersveiligheid
- ruimtelijke ordening (genoeg bestemmingen
op fietsafstand)
- tevredenheid van de fietsers
Het enige punt dat slecht scoorde was
- hinder door andere weggebruikers
Geen enkel aspect kwam voor de kwalificatie
zeer goed of zeer slecht in aanmerking.
Fietssuggestiestroken
Speciale aandacht verdient dus het punt "hinder
door andere weggebruikers". De manier waarop
dit gemeten is is als volgt: bij het meten reden de
beide testfietsers zo mogelijk naast elkaar. Soms
- en in Enschede nogal vaak - moest men achter
elkaar gaan rijden, vanwege obstakels of paaltjes
(telt niet), voetgangers of fietsers (telt een beetje)
of rijdende of fout geparkeerde autos (telt vrij
zwaar).
Voor de locale afdeling van de fietserbond kwam
dat als een verrassing (zo zie je waar meten
goed voor is!), maar toen dit uit de meting kwam
was er wel een mogelijke verklaring voor te
vinden. In Enschede liggen veel zogenaamde
"fietssuggestiestroken", waarop ook brommers en
auto's mogen rijden en - tenzij een extra
parkeerverbod geldt - ook parkeren.
Als deze stroken worden veranderd in echte
fietsstroken zou het probleem moeten
verminderen. Een auto mag alleen op een
fietsstrook als hij het fietsverkeer niet hindert en -
belangrijker - mag er helemaal niet op parkeren.
Op basis van de voorlopige resultaten lijkt het
omzetten van fietssuggestiestroken in
fietsstroken een effectieve maatregel om hier wat
aan te doen.
Fietsstroken
Dat kwam voor de gemeente goed uit.
Binnenskamers werd al aan een dergelijke
maatregel gewerkt. Dit was om een andere
reden: sinds eind 1999 moeten brommers op de
rijbaan. Dat betekent: brommers mogen wel op
een fietssuggestiestrook (een deel van de rijbaan
dat toevallig rood geverfd is) maar niet op een
échte fietsstrook.
In december 2000 heeft de gemeente een
verkeersbesluit gepubliceerd waarin de omzetting
van alle fietssuggestiestroken in fietsstroken
wordt aangekondigd. Dit wordt aangegeven door
op de fietsstrook een fietssymbool te schilderen.
In de loop van 2001 wordt de maatregel
uitgevoerd; in de zuidwijken is de gemeente
inmiddels begonnen.
We zijn benieuwd of het inderdaad tot minder
hinder van andere weggebruikers, leidt.
Misschien een goed idee om de meetfietsen nog
een keer te lenen en te kijken of het effect
meetbaar is.
Klaas Sikkel
- 31 mrt 2001
Fietsersbond
afdeling Enschede e.o.