Toen ik omstreeks 1975 politiek actief werd in de PvdA in Enschede kwam ik Dick daar op verschillende plekken tegen. In die dagen zat ik in het bestuur en in de werkgroep ruimtelijke ordening en verkeer. Verder werkte ik mee aan het afdelingsblad Aksie. Ruimtelijke ordening en verkeer, dat waren ook de terreinen waar Dick in geïnteresseerd was. In de tijd dat ik in de gemeenteraad zat (van 1982 – 1990) kwam ik Dick wederom veelvuldig tegen. Een tijd was hij onze fractievoorzitter. In die periode heeft hij zich ook ingezet voor de stadsvernieuwing bijvoorbeeld in de Bothoven, de Laares en op Richtersbleek.
Maar altijd heeft hij zich heel intensief bezig gehouden met het verkeer. En dan ging het er vooral om dat onze stad niet helemaal dichtslibde met (geparkeerde) auto’s en dat er goede fietsvoorzieningen kwamen vanuit de buitenwijken naar het centrum. Hij was en is ook een levende reclame voor het fietsen, want je zag hem overal op zijn fiets verschijnen. Hij schaamde zich er niet voor, was er integendeel trots op, dat er geen auto was in huize Buursink. Ook heb ik begrepen, dat hij regelmatig fietsvakanties hield. En dan niet met de auto naar een mooi plekje en van daaruit fietsen. Nee, het ging fietsend vanuit Enschede met alle bagage en dan ook meestal kamperend.
Een ander punt waar Dick zich altijd heel duidelijk over heeft uitgesproken was de samenvoeging van Enschede en Hengelo. Hij was binnen zijn eigen partij en ook binnen het College van B&W in dit opzicht een dissident: als Twentestad zou doorgaan, dan zou hij aftreden, zo had hij in een vroegtijdig stadium verklaard. Uiteindelijk is er, nadat er zoveel, zo lang en zo verbeten over gedebatteerd en actie gevoerd is, helemaal niets gebeurd met dit idee.
Ik ben pas kort actief bij de Fietsersbond, maar vanaf de zijlijn heb ik altijd begrepen, dat hij een goede gesprekspartner was voor de bond. Ik denk, dat ik met de afdeling Enschede van de Fietsersbond kan zeggen: Dick we respecteren je houding, maar we betreuren dat je niet meer je invloed kunt aanwenden in het dagelijks bestuur van onze stad ten bate van het langzame verkeer.
Judith Cohen