Fietsersbond afdeling Enschede e.o. 

Uit de Spatlap, maart 2001


FIETS & GEMEENTE

Knelpunten Fietsnetwerk Enschede

Op 8 februari 2000 is er een bijeenkomst geweest van de Fietsersbond (toen nog Fietsersbond enfb) in het Natuurmuseum in Enschede. Een van de doelen van deze avond was het op tafel krijgen van hete hangijzers m.b.t. het fietsbeleid in onze gemeente. Tevens werden mensen in de gelegenheid gesteld om via de spatlap hun knelpunten kenbaar te maken. Deze informatie is door twee kerngroepleden gebundeld tot een knelpuntenlijst. Deze lijst is inmiddels meerdere keren met de gemeente besproken.

Hieronder een verslag van wat er met alle punten gebeurd is.

FIETSPADEN EN ROUTES

Fietspad langs parkeerterrein Polaroid:

klacht: waterafvoer is hier onvoldoende waardoor gladheid ontstaat
oplossing: voorlopig niet i.v.m. hoge kosten

Fietspad Bleekweg/Getfertweg naar de Getfertsingel:

klacht: het paaltje dat hier staat verdwijnt regelmatig waardoor auto’s van deze doorgang gebruik maken vanaf de Getfertweg is de bocht veel te haaks waardoor sluiproute over de stoep ontstaat

oplossing: de kwestie van het paaltje wordt doorgegeven aan stadsdeel Centrum. De haakse bocht zal worden opgelost door het verwijderen van een paar stoeptegels.

fietspad Lambertus Buddestraat

klacht: komend vanaf de parkweg wordt onvoldoende aangegeven dat fietsers moeten oversteken naar de westzijde
oplossing: er komt een bordje.

Fietspad van de Nijverheidsstraat naar de Korte Haaksbergerstraat

klacht: veel te haakse bocht fietsers gaan over trottoir
oplossing: er wordt toegegeven dat dit al vanaf het begin een probleem is geweest. Wordt bij volgende reconstructie aangepast.

fietsroute Wooldriksweg- rotonde Haaksbergerstraat (bij Textielmuseum)

klacht: er is hier onvoldoende uitzicht naar rechts door het pand van de Kwik-Fit. Het oversteken van de busbaan is hierdoor erg gevaarlijk.
verzoek: spiegel plaatsen of knipperlicht ‘busbaan’.
Oplossing: voorlopig wordt er markering aangebracht. De gemeente laat onderzoeken of een reconstructie met een vluchtheuvel tussen de busbanen mogelijk is.

fietsroute Getfertweg – Blekerstraat

klacht: oversteek busbaan gevaarlijk door onvoldoende kleuronderscheiding trottoir-busbaan. Verder bestaat de overgang busbaan – fietspad uit stoeptegels die hoger ligt dan beide rijstroken en waarvan de stoeptegels regelmatig los liggen en zover uit elkaar dat een fietsband er makkelijk in blijft vast zitten.

Verzoek: markering (haaientanden) aanbrengen overgang Getfertweg – busbaan plus verandering overgang busbaan – fietspad
Oplossing: markeringsstreep aanbrengen (is inmiddels gebeurd)

fietsroute Kottendijk naar Centrum

klachten:
a) Kottendijk is sluiproute waardoor filevorming ontstaat
b) oversteken Deurningerstraat – van Benthemstraat is erg moeilijk
c) onduidelijke kruising Deurningerstraat – Molenstraat
d) oversteek Deurningerstraat- Kottendijk is moeilijk
verzoek a) eenrichtingsverkeer
oplossing a) Kottendijk wordt 30 km zone
verzoek b) is een vluchtheuvel mogelijk?.
oplossing b) de fietsersbond vindt dat er een goede alternatieve route bestaat. Via de Boddenkampsingel naar de Lasondersingel en dan rechtsaf de Lasonderstraat of de Nicolaas Beetsstraat in. Het is een veilige route geregeld door stoplichten. Er is onvoldoende ruimte voor een vluchtheuvel.
Oplossing c) als stadskantoor klaar is wordt deze kruising weer overzichtelijker (tijdelijke situatie)
Oplossing d) geen oplossing voor handen, er is weinig ruimte op de Deurningerstraat. Veilig alternatief is Deurningerstraat volgen tot stoplichten (4 richtingen groen), linksaf Boddenkampsingel, rechtsaf Kottendijk

fietsstraat (ontsluitingslus) achter V&D langs

klacht: onveilig gevoel fietsers door druk van auto’s
verzoek: duidelijker aangeven middels borden dat het een fietsstraat betreft, betere voorlichting aan automobilisten via de media
oplossing: De gemeente heeft speciale verkeersborden laten ontwikkelen en plaatst deze binnenkort.

fietsroute Oldenzaalsestraat – Brinkstraat vice versa

klacht: oprijden fietsstraat onveilig en oversteek naar Brinkstraat gevaarlijk door slecht uitzicht plus fietsers komen op de Brinkstraat aan de linkerkant van de rijbaan uit.
tijdelijke plossing: er komt een oversteek en dubbel fietspad langs de oude HTS.

van Heekplein

gemeente en fietsersbond vinden dat er een doorgaande fietsroute aan de voorkant van V&D noord-oost moet blijven

fietsroute Piet Heinstraat-stationsplein-rechtsaf langs ABN (oostelijke richting)

klacht: men moet tussen de bloembakken door en de fietsroute loopt niet door
voorstel: fietspad door laten lopen
moet nog opgelost worden.

Vlierstraat

Klacht: drempels fietspad en rijbaan zijn die blijvend? Is lastig met oversteken
Oplossing: wordt aangepast

FIETSENSTALLINGEN

Station

Op het station blijken met name in het weekend onvoldoende fietsstallingsmogelijkheden
oplossing: in 2002 komen er nieuwe fietsenstallingen NS regelt dit samen met de gemeente

Enschede Zuid

Afdaken fietsstallingen: bibliotheek en winkelcentrum Wesselerbrink Stadsdeelcentrum Zuid.
Meer fietsrekken nodig bij het winkelcentrum
oplossing: wordt meegenomen bij project winkelcentrum Wesselerbrink

VERLICHTING

oplossing: klachten worden meegenomen in de openbare verlichting schouw

STOPLICHTEN

Oplossing: doorgegeven aan werkgroep verkeerslichten

ALGEMENE KLACHTEN

BUITENGEBIED

teveel hoogteverschil asfalt-berm Glanerbruggeweg

oplossing: wordt doorgegeven aan beheer

alternatieve route Losser-Enschede Hoge Boekelerweg

verzoek: autoluw maken Hoge Boekelerweg
oplossing: wordt 60 km. straat
 


Klaas Sikkel - 31 mrt 2001
Fietsersbond afdeling Enschede e.o.