Fietsersbond afdeling Enschede e.o.  

Uit de Spatlap, maart 2002


FIETS & HENGELO

Fietsbalans Hengelo

Lezers van de Spatlap herinneren zich wellicht de Fietsbalans, waarvan de resultaten in mei 2001 werden gepresenteerd. In februari 2002 is ook het resultaat van de fietsbalans in Hengelo bekendgemaakt. Deze leverde de volgende resultaten. In onderstaande grafiek wordt op overzichtelijke wijze de beoordeling gepresenteerd van de gemeente Hengelo op de 10 aspecten van het fietsklimaat die zijn onderzocht.

Het spinnenwebdiagram toont duidelijk de sterke en zwakke punten van het fietsklimaat van de gemeente Hengelo, zowel ten opzichte van de norm als ten opzichte van het gemiddelde van alle onderzochte middelgrote steden. Hengelo scoort overwegend matig op de onderzochte aspecten. Daarbij zijn zowel uitschieters naar boven als naar beneden.

Verderop volgen de belangrijkste punten uit de Fietsbalans. Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met de Kerngroep.

Sterkten

Zwakten

Conclusies en aanbevelingen

Binnen de bebouwde kom neemt de fiets een aanzienlijk deel van de ritten voor zijn rekening: 40% van alle ritten tot 7,5 kilometer. Daarmee is de fiets binnen Hengelo samen met de auto (41%) de belangrijkste vervoerwijze.Uit analyses van de Fietsbalansgegevens van alle onderzochte gemeenten blijkt een significant verband tussen fietsgebruik en de score op de Fietsbalans. Op basis van deze analyse is becijferd dat het fietsgebruik in Hengelo met 17 tot 28% kan toenemen als de gemeente op alle aspecten volgens de normen uit de fietsbalans scoort. Dit kan worden bereikt met de volgende maatregelen.



Fietsersbond afdeling Enschede e.o.