FIETS & STALLING
Project "Ruimte voor de Fiets" van Railinfrabeheer
Stallingen bij de stations
Onder deze naam "Ruimte voor de Fiets" vernieuwt Railinfrabeheer
tussen 2000 en 2007 alle fietsenstallingen bij de Nederlandse
stations en werkt het eventuele tekort aan stallingplaatsen weg.
Het Ministerie van Verkeer & Waterstaat financiert het programma.
Mede door de inzet van de landelijke Fietsersbond besloot de
Tweede Kamer eind 1999 om geld beschikbaar te stellen voor deze
grootschalige opknapbeurt.
Voor Enschede staan NS station Enschede Centraal en NS station
Drienerlo nog op het uitvoerings-planbord.
Station De Eschmarke
Voor het nieuwe station "de Eschmarke" werd de (onbeveiligde)
overkapte fietsenstalling tegelijk met de bouw van het station
volgens "Ruimte voor de Fiets" aangelegd en ingericht. Wij zijn
daar vorig jaar eens kritisch gaan kijken en keuren.
Railinfrabeheer heeft voor het hele project zijn oog laten
vallen op het fietsparkeersysteem "Tulip", dat niet "het
FietsParKeur" had, maar wel een Nederlandse ontwerpprijs won.
- De "Tulip" ziet er aardig uit maar heeft o.i. een paar nadelen.
- De "Tulip"is een voorwielklem en de ondersteunboog is
betrekkelijk kort met als gevolg veel speling tussen voorwiel en
klem, waardoor het risico van verbuigen extra groot is.
- Bij stations worden fietsen veelal voor langere tijd gestald
en verdient het aanbeveling deze ter beveiliging met een ketting
of kabel vast te binden. Met de "Tulip" is dit aanbinden alleen
mogelijk vóór aan de fiets, aan de stuur- of framestang. Dat
betekent dat de ketting, die vaak achter op de fiets of onder
het zadel bevestigd is, (een AXA ringslot met ingebouwd extra
staal-draadslot is hierbij zelfs geheel onbruikbaar) mee naar
voren genomen en in de daar nauwe ruimte aangebracht moet
worden. Het voorwiel van de vlak ernaast geplaatste fiets loopt
dan het risico verbogen te worden, een bekend en gevreesd
fenomeen. En pas ook op voor je kleding! Ter staving van onze
mening hierover, hebben wij stallers hierover geïnterviewd.
Hier zien we weer een voorbeeld van het kiezen voor een fraai
uiterlijk, waarbij voorbij gegaan wordt aan de functionaliteit.
Station Enschede
NS station Enschede Centraal: hiernaar wordt al enige tijd een
verkenningsstudie gedaan samen met de Gemeente. De Fietsersbond
is hier nu nog niet rechtstreeks bij betrokken. De bij ons
beschikbare gegevens vermelden als start van de bouw juli 2003,
maar dat zal ongetwijfeld een stuk later worden.
Station Drienerlo
Voor station Drienerlo ziet het er veel beter uit. Wij hebben
in het voorjaar, op verzoek van de projectuitvoerders, NS
Stations, de zaak daar bekeken en een paar keer ook tellingen
gedaan. Daarbij bleek ons dat de bij de nieuwe inrichting
volgens "Ruimte voor de Fiets" voorgenomen verhoging van het
aantal onbeveiligde stalplaatsen voor de huidige vraag bij lange
na niet voldoende is, laat staan voor de verwachte groei,
waarmee ook rekening gehouden wordt.
Na onze bevindingen gerapporteerd te hebben, werd door de
uitvoerders nog eens geteld en zij bleken op hetzelfde aantal
uit te komen.
Het momenteel beschikbare aantal van 240 onbeveiligde, overkapte
stalplaatsen, waar in en omheen in het week-end nu 375 rijwielen
gepropt worden, wordt verhoogd tot 440 plaatsen. Het inrichten
met de fietsklem "Tulip" maakt wèl dit belangrijke grotere
aantal mogelijk. In plaats van de huidige 60 komen er in de
nieuwe uitvoering 56 fietskluizen. Hiermeer kunnen we voorlopig
voort; plaatsgebrek is de reden dat het plan nu niet volgens de
grotere toekomstvaste groeimarge gerealiseerd wordt.
Laten we hopen dat de enige malen uitgestelde start van de
werkzaamheden binnenkort zal plaatsvinden.
Fietsersbond
afdeling Enschede e.o.