Fietsersbond afdeling Enschede e.o.  

Uit de Spatlap, januari 2003


FIETS & STALLING

Stallen onder V&D

Nadat de verbouwing van het warenhuis zijn beslag had gekregen, kwam de weg vrij voor het gereed maken van de nieuwe bewaakte fietsenstalling in de kelder, waarin plaats zal zijn voor 920 fietsen, 50 bromfietsen en 30 ATBs.

Halverwege 2001 had de Fietsersbond zijn wensen aangaande de inrichting al aan het ontwerpbureau laten weten. Gebruikers moeten namelijk met deze ondergrondse stalling wel wat meer moeite doen om hun fiets op/aan het van Heekplein bewaakt te stallen dan ze gewend waren. Daarom dient deze beveiligde stalmogelijkheid wat duidelijke pluspunten te hebben dan het feit alleen dat je fiets er uit de regen staat. Aan verschillende van onze wensen is tegemoet gekomen: zo komen er toiletten en een invalidentoilet, kluizen voor het tussentijds opbergen van al gedane inkopen, Er zal een kleine werkplaats worden ingericht voor het doen van reparaties, en er zullen buggies gehuurd kunnen worden. Telefoon is er tegenover de ingang aan de Kuipersdijk en V&D heeft terzijde van het restaurant een voor ieder toegankelijke verschoonplaats voor babies, een faciliteit waarom wij ook verzocht hadden.

Het eens worden over de toegang vanaf de straat had meer voeten in de aarde. Toegang dmv. een lift is nooit een optie bij de Gemeente geweest en ook moest bij het ontwerp van de trappen naar het kelderniveau rekening worden gehouden met de beperkte ruimte langs de zijgevel van het V&D pand. Het plan voorziet nu in een trap met normale steilte en afmetingen die toegang geeft van de zijde van het van Heekplein; deze trap heeft in het midden een leuning, is in de eerste plaats bedoeld voor voetgangers, maar is wel voorzien van fietsgoten aan de zijden.

De voornaamste toegang met de fiets tot de stalling is via een flauw hellende trap vanaf de Zuidzijde; deze heeft een comfortabele hellingshoek van 10° (17%) met lange treden van lichte hoogte, de verplichte leuning in het midden - verder ook anti-slip loopvlak, gemarkeerde treden en goede verlichting - én fietsgoten aan beide zijden voor af- en opgang. Om die goten ging het. Teneinde ook driewielers en fietskarren toegang te verschaffen heeft de Fietsersbond zich sterk gemaakt voor hellingbanen naast de trappen in plaats van fietsgoten. Hiervoor was de Dienst Stedelijke Ontwikkeling en Beheer echter niet te porren met het oog op het risico van "wanordelijk" gedrag van te avontuurlijk ingestelde jongelui, waardoor het leven van de normale gebruiker zuur zou kunnen worden gemaakt. Water bij de wijn dus en terug naar de goten. Hier zij opgemerkt dat bij het inrichten van deze fietsenstalling de richtlijnen gevolgd werden van het Kenniscentrum voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur (C.R.O.W), die alleszins pratisch en redelijk genoemd kunnen worden, met uitzondering van de breedte van fietsgoten.

Voor Enschede, waar erg veel rijwielen zijn voorzien van vaak een flinke maat fietstassen aan de bagagedrager, voldeed het voorschrift niet. Er zou aan de muurzijde eenvoudig niet genoeg ruimte zijn voor een volle fietstas. Gelukkig hebben wij met dit argument de Gemeente kunnen behoeden voor een vergissing en eventuele kostbare aanpassingen naderhand. Met goed resultat dus hebben we hiervoor wel de politieke partijen bewerkt, waarbij we aan de hand van cijfers, voorbeelden en succesverhalen uit andere gemeenten tevens gepleit hebben voor gratis bewaakt stallen. Hier zal, jammer enoeg, zoals het zich nu laat aanzien geen gevolg aan worend gegeven; wel wordt bekeken hoe het de stallers ook in dit opzicht zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt kan worden, zodat zij in groten getale gebruik gaan maken van deze bewaakte stalling in het Centrum en bij de markt.

Dat zal, naar verwachting, vanaf begin maart kunnen, het moment dat ook de oostelijke toegang tot de parkeergarage onder het van Heekplein geopend wordt.

N.B.: Gesprekken zijn nog steeds gaande over een inpandige fietsenstalling achter Blokker; hier zullen driewielers en fietskarren terecht kunnen.



Fietsersbond afdeling Enschede e.o.