Besloten werd om eerst zelf een notitie te schrijven wat wij eigenlijk zouden willen. Na een half jaar was onze notitie "Fietsvriendelijk Enschede" gereed. Voor wie hem wil nalezen, kijk op www.fietsersbondenschede.nl/2003/fietsvriendelijk.html.
In de zomer volgde het overleg met de gemeente. Op basis van de Fietsbalans en van Fietsvriendelijk Enschede. Enschede wordt onbereikbaar voor automobilisten als mensen die wel de keuze kunnen maken voor OV en fiets dat niet doen. Daarom zijn maatregelen nodig om fietsverkeer te stimuleren. Het is niet onze argumentatie, maar als de conclusie zo luidt dan kunnen we toch moeilijk tegen zijn.
Onze verontwaardiging was dan ook groot toen we, vlak voor de vergadering van de fysieke commissie in januari 2004, de voorlopige mobiliteitsnota onder ogen kregen. Op lange termijn moet er iets gebeuren, daarom wordt er flink in OV geinvesteerd. Op korte termijn zijn er problemen en wordt het de auto makkelijker gemaakt. Over de fiets werd nauwelijks gesproken.
Tijdens de commissievergadering hebben we dit aan de orde gesteld en de belangrijkste punten uit Fietsvriendelijk Enschede herhaald. Veel fracties waren het op belangrijke punten met ons eens (Burger Belangen Enschede, Christen Unie, D'66, Groen Links en PvdA). Dit leidde tot een stortvloed aan moties en amendementen voor de raadsvergadering van 2 en 16 februari. Dit heeft tot wijzigingen in het voorgenomen plan geleid, maar we zijn nog niet echt tevreden.
De belangrijkste punten die we missen in het mobilieteitsplan:
De wens van meer bewaakte (gratis) parkeervoorzieningen in het centrum wordt dankzij o.a. steun van het CDA waarschijnlijk gerealiseerd.
Op dit concept kan in maart op inspraakavonden worden gereageerd.
Wij zullen zeker van ons laten horen.