Fietsersbond enfb Fietsersbond enfb afdeling Regio Enschede

Uit de Spatlap, februari 1998


FIETS & VERKIEZINGEN

Uit de verkiezingsprogramma's

Bij het ter perse gaan van de Spatlap had de redactie de beschikking over de programma's van PvdA, CDA, VVD, D'66 en GroenLinks. Het programma van de GPV was te laat voor de gedrukte editie, maar kon op deze Web-pagina nog worden meegenomen. De standpunten over fietsbeleid zijn hier, enigszins verkort, weergegeven. Voor de rest verkeersbeleid hebben we er enige belangrijke punten uitgepikt. De nummers verwijzen naar het tien-punten-plan van de vorige pagina.

PVDA

Algemeen: Bereikbare stad: je moet er kunnen komen en er omheen kunnen. Om de automobiliteit af te remmen: veilige en doorgaande fietspaden, aantrekkelijk openbaar vervoer, en veilige wandelroutes. Woon- en werklocaties dichter bij elkaar brengen.

1) Onderscheid tussen verblijfsgebieden (30 km) en wegen met een hoofdverkeersfunctie (50 km). Op de hoofdwegen verkeersmanagement, zodat de bestaande capaciteit beter wordt benut en de doorstroming verbeterd.
2) Netwerk fiets- [en loop-] routes moet verder woren verbeterd, evenals het onderhoud van deze routes. Waar nieuwe wegen worden aangelegd dienen kruisingen met fietspaden gelijkvloers te zijn.
3) Bij groenfases moet, met name bij voetgangerslichten, meer rekening worden gehouden met mensen die slecht of langzaam ter been zijn. "4 richtingen groen" voor fietsers en voetgangers dient te worden uitgebreid.
4) Doorsteekbaarheid van de binnenstad per auto moet worden beperkt, Van Heekplein dient te worden ingericht als verblijfsgebied. Voor bezoekers van elders moet de gelegenheid worden geboden de auto op een transferium achter te laten en per HOV verder te reizen. Een transferium aan de Zuidelijke Invalsweg wordt als eerste op haalbaarheid onderzocht.
5) In de Binnenstad moeten meer, en beter gespreide mogelijkheden komen voor het bewaakt stallen van fietsen, met name in de avonduren.
6) Autoparkeren: afstemmen op de gemiddelde behoefte. Bij voorkeur ondergronds parkeren.
7) Aanleg van de Noord-Westtangent (Oldenzaalsestraat – UT) is onontkoombaar.

En verder:
- De gemeente dient een premiebeleid van instellingen en bedrijven voor werk- nemers die op de fiets komen te stimuleren en te ondersteunen.
- Carpoolen dient actief ondersteund te worden.
– Uitbreiding van het aantal rotondes verbetert de doorstroming.

Openbaar vervoer: Het draagvlak voor OV dient te worden versterkt door investeringen in de infrastructuur, materi- eel en vervoersnet. De PvdA wil de spoorlijn Enschede-Gronau zo spoedig mogelijk heropend zien.

CDA

Algemeen: Groeiende mobiliteit is een probleem dat in samenwerking met buurgemeenten, provincie en rijk en in samenhang met andere beleidsterreinen aangepakt moet worden. De binnenstad heeft een regiofunctie, bereikbaarheid is van groot belang.

1) Onderscheid tussen verblijfsgebieden en ontsluitingswegen. Op de ontsluitingswegen is er prioriteit voor het autoverkeer, met gescheiden alternatieven voor het langzame en kwetsbare verkeer.
2) De gemeente werkt aan een sluitend en veilig systeem van fiets- en voetpaden.
6) Het parkeerbeleid moet er aan bijdragen dat onnodig autogebruik wordt teruggedrongen en wenselijk autogebruik naar bijvoorbeeld het openbaar vervoer of naar voor auto’s geschikte winkelconcentraties wordt bevorderd.
7) In afweging met veelsoortige milieuaspecten moet verder gewerkt worden aan het realiseren van betere mogelijkheden om met de auto rond enschede te kunnen rijden.

En verder:
- Infrastructurere maatregelen om de veiligheid te vergroten op plaatsen waar veel ongevallen plaatsvinden, met voorrang voor schoolroutes.

Openbaar vervoer: Er dient een 'collectief vraagafhankelijk vervoerssysteem' op gezet te worden, dat moet leiden tot de integratie van de nu nog op bepaalde groepen (bijvoorbeeld gehandicapten) of op het individu gerichte verkeersstromen.

VVD

Algemeen: De gemeende dient niet alleen te letten op het in goede banen leiden van verkeersstromen en verkeersveiligheid, maar ook op de economische gevolgen van verkeersmaatregelen. Het centrum, wijkwinkelcentra en bedrijventerreinen moeten goed bereikbaar zijn, niet alleen per bus maar ook met de fiets en de auto.

2) De gemeente moet werken aan een netwerk van fietssnelwegen, comfortabele wegen waarlangs fietsers ongehinderd door ander verkeer vanuit de woonwijken snel naar het centrum kunnen rijden. Deze wegen zijn exclusief voor fietsers, wat zorgt voor veiligheid en snelheid. De fietssnelwegen moeten op eigen plekken de singels kruisen, zodat de gevaarlijke kruisingen kunnen worden vermeden. Zij moeten vooral overdag in de spitsuren een veilig alternatief voor fietsers vormen.
4) Afsluiting van wegen dient alleen bij hoge uitzondering plaats te vinden, omdat daardoor de de capaciteit afneemt. Eerder moet gekozen worden voor 'zachtere' maatregelen, zoals verkeersdrempels, eenrichtingsverkeer, of het weren van wijkvreemd vrachtverkeer.
8) De aanleg van nieuwe wegen in het buitengebied dient zo veel mogelijk vermeden te worden. Verkeersproblemen in de stad moeten in de eerste plaats binnen de stad opgelost worden.

En verder:
- kruisingen met ongelijksoortig verkeer moet waar mogelijk vermeden worden, omdat dit kan leiden tot gevaarlijke situaties en veel doorstroomcapaciteit kost (lange wachttijden).
- In plaats van de ingrijpende en dure aanleg van nieuwe wegen, moet er worden gezorgd dat het verkeer op de bestaande wegen beter doorstroomt. Dit kan bevorderd worden door o.a. verkeerslichten te vervangen door rotondes en voldoende ruimte op invoegstroken.

Openbaar vervoer: Om het aantal reizigers op peil te houden moet rekening gehouden worden met de wensen van het publiek. HOV heeft alleen zin als het voldoet aan de mobiliteitsbehoeften van de bewoners. Zeker is dat de fiets en de auto de belangrijste vervoersmiddelen in Enschede blijven. Het is echter van groot belang dat er in Twente een station aan de hogesnelheidslijn (HSL) komt.

D'66

Algemeen: Onnodig autogebruik terugdringen door alternatieven aantrekkelijker te maken. D'66 hecht veel belang aan HOV.

2) Het fietsend verkeer krijg een fijnmazige en vooral veilige structuur langs de kortst mogelijke weg, met zo veel mogelijk prioriteit op het overige verkeer met fietspaden die in de beste staan van onderhoud worden gebracht en gehouden. Naast HOV dient HFR (hoogwaardige fietsroutes) ontwikkeld te worden.
4) De overheersende aanwezigheid van de auto in het openbaar gebied moet worden teruggedrongen.
5) Fietsenstallingen bij alle openbare gebouwen en appartementen in de binnenstad dienen van hoogwaardige kwaliteit te zijn. Op het stationsplein dient de fietsenstalling aan het oog onttrokken te zijn wanneer tenminste ondergronds parkeren niet mogelijk is. Het lijkt nuttig fietsenstalling te uniformeren naar vormgeving en kleurgebruik. Ook op de Oude Markt en bij het Van Heekplein dienen, zo mogelijk ondergronds, fietsenstallingen te komen. Tegelijkertijd dient een handhavingsbeleid te worden ontwikkeld om het verplicht gebruik van fietsenstallingen te effectueren.

En verder: - het gedrag van fietsende weggebruikers vraag om opvoedende maatregelen. In woonwijken worden 30-km-zones ingesteld. - De inleglocatie Horstlanden-Veldkamp dient autovrij te worden aangelegd (en niet autoluw), om daarmee voor Enschede een unieke woonwijk te doen onstaan met een even uniek woonklimaat.

Openbaar vervoer: Ten aanzien van HOV wil D'66 (doen) onderzoeken of aansluiting kan worden gezocht bij een experiment van het Samenwerkings- verband Eindhoven, waar overheid en een zestal bedrijven samenwerken bij de ontwikkeling van een tram op banden. Deze is comfortabeler en milieuvriende- lijker dan de bus en goedkoper dan de tram.

GroenLinks

Algemeen: Betere bereikbaarheid door minder auto's.

1) GroenLinks wil toewerken naar een autoluw Enschede, met binnen de singels uitsluitend toegang voor bussen, gehandicapten, bevoorrading, taxi's en hulp- diensten, daarbuiten één grote 30-km-zone.
2) Dicht op de binnenstad komen doorgaande fietsverbindingen .
3) Vier-richtingen-groen bij stoplichten, met fietsers twee maal groen per cyclus.
4) Kleine, electrische bestelwagens zorgen voor de bevoorrading van de binnenstad. De gemeente zorgt voor een stadsdistributiecentrum aan de rand van de bebouwde kom, waar overslag vanuit vrachtauto's plaats kan vinden. Bezorgdiensten maken het 'boodschappen- autootje' en gesleep met zware boodschappen overbodig.
6) Transferia langs alle invalswegen. Geen ondergrondse parkeergarage onder het Van Heekplein.
7) De Noord-Westtangent wordt niet aangelegd.
8) Zandwegen in het buitengebied worden niet verhard en waar mogelijk wordt verharding verwijderd of worden wegen voor het autoverkeer afgesloten.

En verder:
- De Universiteit Twente en NS dienen "witte fietsen" voor vervoer tussen station Drienerlo en de campus ter beschikking te stellen.

Openbaar vervoer: Er komt een busbaan rond de binnenstad met centrumhaltes bij het station, Van Heekplein, de Klomp, Van Lochemstraat en Noordmolen. Hierdoor wordt de gehele binnenstad vanuit alle wijken bereikbaar. Bussen krijgen rondgaande routen, i.p.v. heen en terug langs dezelfde route. Betere aansluiting van NS-station Dienerlo, en heropening van de treinverbinding Enschede-Münster

GPV

Algemeen: Er moet een einde komen aan de ongebreidelde groei van het autoverkeer. Uitgangspunten: bereikbaarheid, bescherming van het milieu, verkeersveiligheid. Autoverkeer beperken, fiets en OV bevorderen.

1) De ruimtelijke ontwikkelingen worden gekoppeld aan de infrastructuur voor OV en fietsverkeer.
2) Aanleg en uitbreiding van veilige fietsroutes moet worden bevorderd. Meer aandacht en geld voor onderhoud, met name in de stad. Verkeersdrempels moeten ook in woonstraten in de smalle uitvoering worden aangebracht.
4) Een permanente doorgande Noord/Zuid-fietsroute door het centrum is dringend noodzakelijk. In het stadscentrum dient duidelijk aangegeven te worden gedurende welke tijden fietsverkeer is toegestaan in het voetgangersgebied. Autoverkeer in de binnenstad beperken. Ondernemers moeten wel bevoorraad kunnen worden; een systeem van stadsdistributie met kleine vrachtwagens kan daarin voorzien.
5) Er moeten meer bewaakte stallingen komen.
6) Invoering van parkeerzones met een vergunningenstelsel in woonwijken en kantoren. Strenge controle. In overleg met de bewoners uitwerken van een goed systeem voor belanghebbendenparkeren.
7) Aanleg van nieuwe wegen alleen op beperkte schaal om knelpunten t.a.v. veiligheid of hinder voor omwonenden op te lossen.
8) Doorsnijding van open ruimten, waardevol natuurgebied, landschapselementen en waterwingebieden moet worden vorkomen.

Openbaar vervoer: Zo veel mogelijk bevorderen, in samenhang met andere gemeenten. Wachtruimtes met fietsenstalling; parkeerterreinen met pendeldienst; heropening spoorlijn naar Gronau/Münster.


Klaas Sikkel - 25 Feb 1998
Fietsersbond enfb afdeling Regio Enschede