Fietsersbond enfb afdeling Regio Enschede
FIETS &
GEMEENTE
De binnenstad van de toekomst
Al jaren wordt er door velen gemopperd over
de inrichting van het stadserf. En terecht. De
Heurne is een zooitje, de fietsen voor de
HEMA ook, Kruispunt de Graaff een onoverzichtelijke bende, overal palen, drempels,
slagbomen, etc. Kortom, veel puin en geen
uitstraling en gemiste economische kansen.
De gemeente wil hierin verandering
brengen. Daartoe heeft zij het Instituut voor
Publiek en Politiek opdracht gegeven een
discussie over de binnenstad vorm te geven
met alle betrokken maatschappelijke
organisaties. Om op die manier een plan te
maken voor een nieuwe binnenstad dat op
zo'n groot mogelijk draagvlak kan rekenen. In
de discussiegroep hadden de winkeliers en
de gemeente uiteraard een belangrijke
plaats. Daarnaast zaten er vertegenwoordigers van bewoners, gehandicapten, culturele
organisaties, de natuur- en milieuraad in de
discussiegroep. Namens de Fietsersbond
enfb sprak ondergetekende.
En het is gelukt ! Er ligt een plan waar
alle betrokkenen zich voldoende in kunnen
vinden. Wat betreft het verkeer bevat het de
volgende elementen
- vrijwel de gehele binnenstad wordt
langzaam-verkeer gebied, dus autovrij. In
de binnenstad mogen fietsers overal
komen.
- uiteraard komt er een regeling voor
gehandicapten, bewoners, etc met auto's.
- bevoorrading kan plaatsvinden van 6.00 - 11.00 uur. Daarna is de binnenstad fysiek
afgesloten voor vrachtauto's.
- voor het doorgaande fietsverkeer komt er:
- een oost-westroute over het Van
Heekplein (en over de Molenstraat)
- een noord-zuidroute via de Beltstraat
- Piet Heinstraat.
- Het aantal fietsenstallingen wordt verdubbeld om te kunnen voldoen aan de
vraag naar stallingen op piekmomenten.
Hierbij wordt zo veel mogelijk maatwerk
nagestreefd: zowel kleinschalige voorzieningen als grotere centrale opvang.
De Fietsersbond enfb is zeer tevreden met
deze resultaten. De consequenties zijn nogal
vergaand. Een poging om er een paar te
schetsen:
- door het autovrije karakter van de
binnenstad kan al het autowerende
straatmeubilair als slagbomen, paaltjes,
verkeersdrempels, uit de binnenstad verdwijnen. De afsluitpaaltjes komen aan de
rand van de binnenstad te staan.
- de gehele binnenstad blijft te allen tijde
goed bereikbaar met de fiets.
- voor de doorgaande noord-zuidfietser is
lange tijd gezocht naar een oplossing die
beter is dan het huidige fietsding voor de
Zuidmolen. Uitgangspunt van de Fietsersbond enfb was hierbij dat de Beltstraat op
zich qua route een goed alternatief was,
maar dat de fietser niet over de busbaan
geleid kon worden wegens te grote (subjectieve en objectieve) verkeersonveiligheid.
De oplossing is nu gevonden door langs
de Beltstraat aan de centrumzijde een
eenzijdig tweerichtingenfietspad vrijliggend aan te leggen. Hierdoor is de fietser
fysiek gescheiden van de bus en wordt
het aantal kruisingen met drukkere
autowegen zelfs beperkt !
- het aantal fietsenstallingen moet met zo'n
2500 à 3000 uitgebreid worden. Hiertoe
komen er 1 tot enkele ondergrondse stallingen (Van Heekplein, Oude Markt ?) en
zullen vermoedelijk ook nog enkele
panden aangekocht moeten worden,
bijvoorbeeld rond de HEMA. Het gemopper op al die rondslingerende fietsen
is dan hopelijk verleden tijd. In plaats van
mopperen wordt de fietser nu eindelijk
een alternatief geboden: goede stallingen
op goede locaties, en overwegend gratis !
Het moet gezegd worden dat dit resultaat niet
zonder slag of stoot bereikt is. Veel discussie
is er geweest over De Heurne, de HEMA,
Korte Haaksberger- en Hengelosestraat,
Kruispunt de Graaff, Zuiderhagen en
Zuidmolen en het stallen in voetgangersgebieden. De Fietsersbond enfb heeft op
deze punten een cruciale rol gespeeld,
overigens in zeer goede en nauwe samenwerking met de Natuur- en Milieuraad.
Uiteindelijk is toch iedereen gaan inzien dat niks
doen de bereikbaarheid van de stad voor alle
verkeersdeelnemers in gevaar brengt, zie de
huidige situatie op de Heurne. Winkelend publiek hecht nu eenmaal aan autovrije straten,
en een serieuze winkelstad honoreert dat
verzoek. Ook is het besef meer en meer
gegroeid dat er ruim voldoende ruimte voor
de fiets in de binnenstad is, als de auto's en
alle daarmee geassocieerde straatmeubilair
uit de binnenstad verwijderd zijn. Fietsen is
dus geen probleem. Tenslotte bezet iedere
Enschedeër die met de auto naar de binnenstad gaat een plek die iemand uit de
regio had willen gebruiken. Het grootste
aantal bezoekers trekt dus een binnenstad
waarheen Enschedeërs op de fiets en met de
bus gaan, en mensen van buiten de stad met
de auto.
Binnenkort worden de voorstellen van de
discussiegroep voorgelegd aan het Enschedese publiek. Er zal ongetwijfeld commentaar
op komen, maar gezien het zeer brede
draagvlak binnen de discussiegroep kan ik
mij niet voorstellen dat de plannen nog
wezenlijk zullen veranderen. Daarna volgt
uiteraard nog het college en de raad.
Hoewel het definitieve besluit dus nog
niet genomen is, lijkt de binnenstad van
Enschede een zonnige toekomst tegemoet te
gaan, met een hoofdrol op straat voor de
voetganger en de fietser. Hiermee zijn de
alweer zes jaar oude voorstellen van de
Fietsersbond enfb over de inrichting van de
binnenstad vrijwel integraal gerealiseerd.
Theo Zeegers
Klaas Sikkel
- 23 Aug 1998
Fietsersbond enfb
afdeling Regio Enschede