Ook zijn er allerlei routes uitgezet en van wegwijzers voorzien. Daar hoort dan meestal weer een boekje bij dat het verloop van de route beschrijft (er kan wel eens een bord weg zijn) en de lezer attent maakt op culturele of landschappelijke bijzonderheden onderweg.
Daarover wellicht meer in een volgende spatlap. Dit stukje is voor de fietser die zelf zijn of haar weg zoekt aan de hand van de kaart.
Wat is de beste kaart? Daarop is geen simpel antwoord te geven. Het hangt ervan af wat je wilt. Wie graag over bospaden fietst en geen haast heeft, heeft veel baat bij een gedetailleerde kaart. Wie veel kilometers maakt, en dan vooral op asfalt, komt met een grotere schaal (en dus met minder details) goed tot zijn recht. Topografische kaarten bevatten de meeste informatie, maar niet iedereen kan die er zonder oefening ook uithalen.
Verder dient een kaart dient twee verschillende doelen:
Hieronder een persoonlijke indruk van de meestgebruikte kaarten van de omgeving
Toeristenkaart Twente/Salland, ANWB,
1:100.000
Tot voorkort was er een mapje
'Overijssel' met twee kaarten; in de
nieuwe serie worden alle kaarten apart
verkocht (f 11,90). De schaal is
misschien wat groot (d.w.z. de kaart is
nogal klein).
Een belangrijk voordeel van de ANWB-kaart is dat de nummers van de
paddestoelen (fietswegwijzers in het bos)
erop staan. Dit is echt handig om de weg
niet kwijt te raken. Ook is goed
aangegeven langs welke zandwegen in
bossen een fietspad loopt.
Twente, kaart voor vakantie en vrije
tijd, VVV, 1:50.000
Door kleinere schaal is de kaart beter
leesbaar. Ook hier staan de paddestoelnummers vermeld. De kaart is
overzichtelijk doordat er (in vergelijking
met de topografische kaarten) veel
informatie is weggelaten. Dit heeft voor-
en nadelen. Het kaartbeeld is rustig en
overzichtelijk, maar er staat nauwelijks
meer op dan op de ANWB-kaart.
Het is een grote lap papier; als je hem
opgevouwen in plastic hoesje op de
stuurtas gebruikt gaan de hoeken al snel
kapot
Fietstochten in Twente en wijde
omgeving, Uitgeverij Dwarsstap,
1:50.000
Vier kaarten met boekje in een mapje (f
24,95). Deze kaarten zijn een lust voor
het oog en bieden een schat aan
informatie. Ze zijn gebasserd op de
topografische kaart. Op de kaart zijn een
aantal fietsroutes aangegeven. In een
gebied dat je niet kent bieden deze
routes goede suggesties waar het mooi
fietsen is (ik volg nooit een hele route,
maar vaak wel stukjes ervan). Helaas
hier geen paddestoelnummers. Het
belangrijkste voordeel van deze kaart is
van een heel andere aard. Doordat de
kaart verdeeld is in vier, telkens
overlappende stukken is het stuk kaart
dat je nodig hebt niet zo groot en
makkelijk te vouwen. Daardoor is ook bij
intensief gebruik de levensduur vrijwel
onbeperkt.
Nadeel: de laatste uitgave is uit 1991,
Stukken A1, RW35 en de Oostweg staan
er niet op.
Toch mijn favoriete kaart.
Topografische kaart van Nederland,
blad 34 F, Enschede, 1:25.000
De Grootste kaart van het kleinste gebied
(f 12,-). Heel mooi voor ontdekkingstochten direkt in de buurt, onbruikbaar
voor langere tochten. In het algemeen is
het een probleem dat de kaartbladen vrij
klein zijn. Meestal woon je ergens bij een
hoek en heb je meteen vier bladen nodig
om de omgeving te bestrijken. Juist het
blad Enschede vormt hierop een
uitzondering. Omdat een randgebied aan
de grens is meegenomen (delen van de
bladen 34H en 35A), is deze
topografische kaart wat groter uitgevallen. Lonneker, Boekelo, Buurse,
Alstätte, Epe, Gronau en Overdinkel
staan er op.
De laatste uitgave is uit 1995, de nieuwe
wegen die de Esmarke doorsnijden staan
er nog niet op.
Weet u het nog niet? Dan kunt u ze in de betere boekhandel allemaal bekijken voordat u een keuze maakt.
Klaas Sikkel