Fietsersbond enfb afdeling Regio Enschede
FIETS &
ONTSPANNING
De strijd om het recreatieve fietspad
De laatste weken is er weer veel rumoer over
de verharding en verbetering van fietspaden
in Twente. Vele emoties, ook bij de
fietsersbond enfb, worden aan het papier
toevertrouwd: Geen meter asfalt erbij! Het
onderzoek over het funktioneren van de
afdelingen door het bureau De Beuk geeft
ook aan dat de enfb compromissen moet
kunnen sluiten. Helemaal als je met de prof's
van de overheid te maken hebt, is domweg
tegen zijn niet altijd effectief en efficiënt.
Ondergetekenden proberen, als regionale
vertegenwoordigers, met zakelijke argumenten in deze kwestie stelling te nemen
vanuit fietsersbond standpunt. Bovendien
hopen we de messen te slijpen voor de
volgende keer!
Waar gaat het over
Op dit moment is de Regio Twente met een
aantal Twentse gemeenten bezig de laatste
fasen voor te bereiden van hun plan uit 1995
"Regionaal Produktplan Fietsen in Twente".
Het gaat hier om een initiatief van de sector
R&T om het toerisme in Twente toe te laten
nemen zonder daarbij de automobliteit te
doen toenemen. Door kwalitatieve verbetering (verharding en verbreding) van
bestaande fietsroutes langs leuke attracties
wil men meer fietsers aantrekken en voor dat
doel heeft men in Brussel heel wat subsidie
losgeweekt. Inclusief de eigen bijdrage van
de gemeenten kan er wel 100 km fietspad
van de 300 km voor verhard worden.
Verharding kan in beton, asfalt en ook in
meer in het landschap passende ondergronden als granulaat. Het gaat hierbij om
ANWB- en VVV-routes die al half verhard zijn
(gebroken puin ondergrond) of bestaan uit
zandpaden, al dan niet langs zandwegen.
Samenvattend: Het gaat hier om grootschalig
fietstoerisme, niet over principiële fietsers!
enfb-standpunt?
Helaas is het zo dat de Fietsersbond enfb
hier nog geen kant en klaar standpunt over
heeft ontwikkeld. Wat zou voor ons dan een
konstruktieve benadering inhouden? In de
eerste plaats maken we niet zo'n verschil
tussen utilitaire en recreatieve fietspaden,
want de fietser moet zelf maar uitmaken met
wat voor doel hij/zij daar fietst. Daarom
vinden we ook de normale eisen uit "Tekenen
voor de fiets" van toepassing met enig gevoel
voor de speciale recreatie facetten.
Samenhang, direktheid, comfort, aantrekkelijkheid en veiligheid zijn de eisen voor een
goed fietsnetwerk. We zijn het eens met de
Regio Twente de automobiliteit af te remmen
(weg met de vuttersrekken op de trekhaak)
en het fietsen te stimuleren. Juist vanuit de
stedelijke gebieden en tussen stedelijke
gebieden zou een fietskernnet met wat
betere, bredere paden en zonder autoverkeer
de samenhang moeten verbeteren. Hierover
kunnen alle bestaande fietsverbindingen
bereikt en benut worden. De laatste blijven
dus ongewijzigd. De kip met de gouden
eieren slachten is er niet bij. Twente heeft
een uniek en waardevol landschap dat
behouden moet blijven. Daarom staan wij
voor goed overleg met wandel- en natuurorganisaties om in afstemming te bepalen
wat wel en wat niet kan. De Regio Twente,
verlengd lokaal bestuur, maakt van die
inspraak tot nu toe een farce.
Samenvatting: Het is nooit te laat om iets
goed te doen, dus Regio Twente?
enfb-kriteria
De Fietsersbond enfb is niet voor verharding
en verbreding van alle recreatieve fietspaden
in Twente. Uitsluitend fietspaden die tot het
kernnet zouden behoren en aan onderstaande kriteria voldoen, komen volgens ons
in aanmerking voor verbetering. Het is
bovendien alleen verantwoord geld in
verbetering van recreatieve fietspaden te
steken als hiermee een kwaliteitssprong
bereikt wordt, die eveneens is vastgelegd in
onderstaande kriteria. Hierbij spelen ook
andere zaken, zoals autoverkeer, onderhoud
en ontbrekende schakels een rol. Fietspaden, die niet aan de kriteria voldoen,
moeten blijven zoals ze zijn. Daarin moet niet
geïnvesteerd worden.
Kriteria of een fietspad verbeterd mag worden:
- 1.
- Het fietspad loopt van iets naar iets, b.v.
Almelo-Nordhorn en Enschede-Rutbeek.
- 2.
- Bij parallelle naburige verbindingen (tot
1000 m) slechts één verbinding verbeteren.
- 3.
- Ontbrekende schakels krijgen een
verhoogde prioriteit.
- 4.
- Er komen goede fietsverbindingen tussen
het fietspadennetwerk en het stedelijk
gebied.
Kriteria hoe deze fietspaden verbeterd moeten worden:
- 5.
- Minimale breedte 1,50 m (veilig fietsen
voor gehandicapten, ouderen, kinderen,
passeren, fietskarren en met z’n tweeën).
- 6.
- Bromfietsen niet toegestaan (onverplicht
fietspad, dus niet bromsnorren).
- 7.
- In bos- en natuurgebieden wordt bij
voorkeur geen asfalt gelegd in verband
met omgevingsbeleving en boomwortelproblemen. Hetzelfde geldt voor
fietspaden die veelvuldig dicht langs bomen
lopen, b.v. bomenlaan. Daar liever semiverharding, wel streven naar 1,50 breed.
- 8.
- Bij verbindingen die ook belangrijk zijn
voor wandelaars en waar geen alternatief
voor voetgangers aanwezig is, wordt bij
voorkeur niet geasfalteerd. Hier kan
worden volstaan met semi-verharding.
- 9.
- Gevaarlijke kruispunten en andere
knelpunten in de fietsroutes dienen te
worden verbeterd in samenwerking met
de andere wegbeheerders. Naar de
deelnemende gemeenten toe is dit een
voorwaarde voor subsidiering.
Aanvullende kriteria:
- 10.
- Bij fietspaden langs zandwegen de
zandwegen zo veel mogelijk afsluiten
voor recreatief autoverkeer. Als dit niet
mogelijk is (b.v. vanwege landbouw
verkeer), dan wordt in ieder geval
doorgaand autoverkeer onmogelijk gemaakt (knippen).
- 11.
- Autoparkeerplaatsen voor recreanten
langs de autohoofdwegen en niet in de
natuurgebieden aanleggen.
Status
In de eerste fase in 1997 ging het vooral over
het fietspad langs het kanaal
Almelo-Nordhorn in beton 1,50 breed en in De Lutte
en Oldenzaal in granulaat (smallere semi-verharding).
- 1.
- De eerder geplaatste foto’s in de Spatlap
en de VVF zijn zeer misleidend. De
breedte van het kanaal en de oevers met
wegen aan weerszijden is wel 40-50
meter. In het totaal vind je het fietspad
nauwelijks terug.
- 2.
- Het vroegere smalle pad is niet echt
bruikbaar voor grote afstanden. Almelo-Nordhorn
is wel 30 km en op zo’n smal
pad alleen geschikt voor de specialisten.
- 3.
- De granulaat verharding heeft last van
opvriezen. Misschien door een verkeerde
materiaal keuze. Jammer, de proef moet
opnieuw.
In de tweede en derde fase moet het budget
kennelijk op tijd worden opgemaakt en stelt
de Regio Twente voor vele ANWB- en VVV-routes te verharden. Door bos- en
natuurgebieden en op plaatsen waar dat
absoluut niet nodig c.q. gewenst is. Niks
kernnet, niks inspraak! Evenals vele wandel-
en natuurorganisaties zijn wij tegen dit plan.
Door toetsing aan onze kriteria en die van
natuur- en wandelorganisatie hopen we een
beter plan op te stellen. Een gezamenlijk
optreden met deze organisatie moet de
Regio Twente en de betrokken gemeenten
nog tot inkeer brengen.
Samenvattend: Waarom zou het voor
hetzelfde geld niet in één keer goed kunnen,
ook bij recreatieve fietspaden!
Henk Hoitink
Theo Zeegers
Klaas Sikkel
- 23 Aug 1998
Fietsersbond enfb
afdeling Regio Enschede