Belangrijke algemene punten in het plan zijn de herinrichting van pleinen en winkelpromenades. De Oude Markt wordt opnieuw bestraat. Kruispunt De Graaf dient meer het karakter van een plein te krijgen. De kiosken op het Van Loenshof verdwijnen; dit moet een winkelpromenade met allure worden. Ook het zuidelijk gedeelte van de Zuiderhagen, tussen de Pijpenstraat en het Van Loenshof wordt winkelpromenade.
In de gemeenteraad was er enige discussie over de "leilindes" op de Oude Markt. Volgens de oorspronkelijke nota dienden deze te worden opgeruimd om een groot, overzichtelijk plein te krijgen. Op aandringen van de gemeenteraad zullen ze blijven staan.
Voor het autoverkeer komen er
venstertijden: van 6:00 tot 11:00 is het
stadserf toegankelijk voor auto's. Er
wordt verschil gemaakt tussen voetgangersgebieden en overige straten (zie
kaartje [hier niet weergegeven - Red.]). In de voetgangersgebieden is
expeditieverkeer binnen deze venstertijden toegestaan. Het aantal ontheffingen
(voor toegang na 11:00) zal drastisch
worden beperkt. Voor het fietsverkeer
noemt het plan de volgende punten:
Op het kaartje staan een aantal fietsenstallingen ingetekend.
Dit is geen concreet plan, maar een schets van hoe het
er uit zou kunnen zien. De behoefte aan
stallingsplaatsen wordt zo mogelijk opgevangen
zonder plaatsing van fietsklemmen e.d. in de voetgangersgebieden.
Al met al kunnen we met het resultaat zeer tevreden zijn. Er is ook hard voor gelobbyd. Dat bijv. de Heurne te allen tijde voor het fietsverkeer geopend blijft was er zonder de inbreng van de Fiet- sersbond niet van gekomen!
Blijft de vraag wanneer een en ander zal worden gerealiseerd. Daarvoor moet er eerst geld komen, en dat is nog niet gevonden. Maar het perspectief is er, en het is met overweldigende meerderheid (alleen Enschede Nu was tegen) goed- gekeurd door de gemeenteraad.