In grote lijnen is het een verbetering; geen doorgaand autoverkeer, en een duidelijk opgeknapt plein (als het klaar is, tenminste). Toch zijn we niet onverdeeld tevreden. Voor veel fietsers is de route langs het station wél een doorgaande verbinding, en die is er niet beter op geworden.
Tussen het station en de spoorwegovergang is geen fietspad meer; de fietsers moeten de straat delen met de lus voor het autoverkeer. Wij hadden hier graag wat meer ruimte voor de fiets gehad.
Voor het station, langs de fietsenstalling is wel een fietspad maar weer geen troittoir, zodat alle voetgangers op het fietspad lopen. Op het moment zijn het er bijzonder veel, omdat de zij-ingang van het station wegens verbouwing gesloten is. Als er net een trein aangekomen is kan je hier dus niet fietsen. Dit is vooral een tijdelijk ongemak, dat zich grotendeels oplost als het station weer van twee kanten te bereiken is. Maar toch is het vreemd dat er kennelijk vanuit gegaan wordt dat er nooit een voetganger langs het station loopt. De kwaliteit van dit stukje fietspad (tegels met kuilen) laat ernstig te wensen over. Dat kan verholpen worden, en is naar wij aannemen ook tijdelijk, maar het was niet nodig geweest om het een half jaar zo te laten liggen.
Wat wel verbeterd is, is de kwaliteit en hoeveelheid fietsrekken aan de oostkant van het station. Ze blijken zo populair, dat er vaak geen enkel plekje meer te vinden is. Doorfietsen naar de westkant dus, waar nog wel lege plekken zijn - maar dat is weer een stukje verder van de trein. De fiets dan maar óp het fietspad parkeren is natuurlijk niet de oplossing. Ook wij ergeren ons aan hinderlijk fout geparkeerde fietsen.
Waar we verder verlangend naar uitzien zijn verkeersborden. Wie hoort nu waar te rijden? Men moet het maar uitzoeken, en er ontstaan nogal eens conflictsituaties. Dat er geen doorgaand gemotoriseerd verkeer is toegestaan schijnt niet iedere weggebruiker zo te willen zien ...
Mocht het overigens wel gelukt zijn om een je fiets aan de oostkant te stallen, dan is er er bij het wegrijden nog een conflictje: de lus voor het station lijkt éénrichtingsverkeer te zijn, en tegemoetkomende automobilisten stellen het altijd op prijs dat de fietser de kortste weg naar de spoorwegovergang neemt.
Al met al zijn er nog wel wat dingen te verbeteren voor het plein écht af is.