Fietsersbond enfb afdeling Regio Enschede
FIETS & REGIO
Fietspaden in het buitengebied
U hebt het waarschijnlijk gezien, in het
buitengebied van Enschede zijn er deze
winter enige fietspaden geasfalteerd:
- Richting Rutbeek/Haaksbergen: de
Schaddendijk en de Oude Haaksbergerdijk
- In het Drienerbos: Witbreuksweg en
Wiedicksbeekweg (deze loopt tussen
Haverrietweg en Witbreuksweg). Aan
de Haverrietweg wordt nog gewerkt.
Althans, dat hopen we. Het werk ligt
al maanden stil, en al die tijd is het
fietspad onbruikbaar.
Deze paden zijn aangelegd door de
gemeente op initiatief van de Regio
Twente, die voor een plan om recreatief
fietsen te stimuleren subsidie heeft
gekregen uit Brussel. Het plan heeft de
nodige discussie losgemaakt.
Is het zinvol, gewenst, of ongewenst
om verharde fietspaden in het buitengebied aan te leggen? Moeilijke materie,
die om een genuanceerd standpunt
vraagt. In de Spatlap 98/2 van juli stond
hierover al een lang artikel van Henk
Hoitink en Theo Zeegers. De fietsersbond hanteert o.a. de volgende algemene criteria waar zulke paden aan
moeten voldoen:
- Het fietspad loopt van iets naar iets,
bijv. Enschede-Rutbeek.
- Een goed fietspad is tenminste 2 m
breed. 1,50 m is een absoluut minimum als het echt niet anders kan.
- In bos- en natuurgebieden wordt bij
voorkeur geen asfalt gelegd. Hier kan
volstaan worden met semi-verharding.
- Bij verbindingen die ook belangrijk zijn
voor wandelaars en waar geen alternatief voor voetgangers aanwezig is,
wordt bij voorkeur niet geasfalteerd.
Bij het asfalt dat er nu bijgelegd is, is
aan verschillende criteria niet voldaan.
Belangrijkste klacht: alle paden zijn te
smal: 1,25 m. Dit is voor fietsers te krap,
voor rolstoelers onmogelijk. Op de Witbreuksweg staan er tot overmaat van
ramp hoge betonnen paaltjes vlak langs
het fietspad, zodat fietsers in westelijke
richting nauwelijks uit kunnen wijken. Heb
je ook nog fietstassen, dan zit er weinig
anders op dan de tegenliggers vriendelijk
maar gedecideerd naar de uiterste rand
van het pad te dwingen. Op de Schaddendijk - als verbinding naar het Rutbeek
veruit het drukste en belangrijkste van de
genoemde wegen - is het fietspad merkwaardig genoeg slechts 1,20 m breed.
Wat is er gebeurd? Verschillende
milieuorganisaties en voetgangersverenigingen hebben protest tegen het plan
aangetekend. Als compromis heeft men
de paden dan maar wat smaller gemaakt.
Een heel verkeerd compromis, omdat het vooral de nadelen van verschillende opties combineert:
- er ligt nu toch asfalt in het bos
- maar de fietspaden zijn te smal om
elkaar behoorlijk te kunnen passeren.
Wij hebben niet om deze fietspaden gevraagd, en zijn er ook niet blij mee. Een
beter compromis zou geweest zijn, sommige paden wel aan te leggen - maar
dan goed - en andere weg te laten. De
Schaddendijk is een van de belangrijkste
routes naar het Rutbeek. Aan een goede
oplossing (bijv. helemaal verharden, en
paaltjes om autoverkeer te weren) had
het geld besteed kunnen worden waarmee de andere paden van de wal in sloot
zijn geholpen.
Klaas Sikkel
Klaas Sikkel
- 17 mar 1999
Fietsersbond enfb
afdeling Regio Enschede